SxBlue is een Salesforce dienstverlener, opgericht in 2019. Nieuw als organisatie, maar zeker niet nieuw op het gebied van Salesforce of ERP. SxBlue is een dochteronderneming van SUPERP, bekend om haar expertise in het SAP-domein. Daarmee is SxBlue anders dan andere startups, met meer dan 120 specialisten die desgewenst ingezet kunnen worden op Salesforce trajecten met een SAP-randje.

’’We waren al lang op zoek naar het schaap met de vijf poten. Maar na contact met SUPERP hadden we die binnen een dag gevonden en onder contract.’’

‘’Dat klopt’’ aldus Henk Arkesteijn, één van de grondleggers van SxBlue. Vorig jaar toen we ons met SxBlue in de opstartfase bevonden was dit de reactie van één van onze klanten. Klanten is bij ons een rekbaar begrip. Vaak zijn dat eindklanten waar SUPERP al een jarenlange relatie mee heeft. Soms zijn dit ook tussenpersonen die op zoek zijn naar juist dat type specialisme dat moeilijk vindbaar is in de markt.

In bovengenoemd geval ging het om een partij die zich aan het oriënteren was op Salesforce, maar daarnaast ook uit het verleden een trouwe klant is van SAP. Met langlopende SAP contracten wilden ze niet in één keer van hun platform af. Stel je voor wat voor impact dit zou hebben op hun IT organisatie en nog belangrijker, de eindgebruikers! Ze zochten iemand die mee kon kijken hoe de koppeling van beide platformen het beste kon plaatsvinden, waarbij de impact op de business organisatie minimaal moest zijn.

‘’En dat is precies waar het bij SUPERP om draait’’ neemt Anjo Wolven het stokje over. Anjo is als commercieel directeur één van de drijvende krachten binnen SUPERP en onderkende in 2017 de commerciële impact van de opmars van Salesforce.

Wat we zien bij onze vaste klanten – sommigen kennen we al 20 jaar – is een verschuiving in hun IT-dienstverlening. Waar bedrijven tot 2012, 2013 lang hebben vastgehouden aan een ‘’SAP unless’’ beleid waar de Suite oplossing van SAP afdoende is voor hun eindgebruikers. – “En bij sommigen is dat gelukkig nog steeds zo!’’ haast Anjo zich te zeggen – Maar we zien steeds meer klanten die voor het specifieke CRM gedeelte overstappen naar Salesforce. Sommigen doen dat in een standalone omgeving, maar de meeste klanten willen een volledig geïntegreerd landschap waar CRM optimaal wordt benut via Salesforce en de logistieke en financiële afhandeling blijft plaatsvinden binnen SAP.

Salesforce, dus CRM?

Salesforce is een platform dat zijn oorsprong heeft binnen CRM maar vandaaruit is doorgegroeid en nog steeds groeiende is. Volgens Gartner zelfs dé toonaangevende software suite in de cloud als het gaat om ERP, CRM en E-Commerce software sinds 2012. Salesforce is dus al lang geen specifieke CRM applicatie meer die ook de mogelijkheid biedt om eigen applicaties te bouwen met de ‘’Look & Feel’’ van Salesforce

‘’Iets wat zeer goed past bij SxBlue’’ roepen Henk Arkesteijn en Anjo Wolven in koor. Binnen SUPERP hebben we een grote groep mensen van noem maar ‘’de oude generatie’’ vertelt Anjo verder. Wat ik daarmee bedoel is dat dit  gedreven consultants zijn die hun oorsprong kennen vanuit SAP R/3. Ze zijn nieuwsgierig en laten zich niet snel weerhouden door grenzen binnen het platform. Ze kijken vooral naar end-to-end business processen en treffen bij klanten vaak een kluwen aan doelapplicaties en legacy systemen aan. Vanuit het verleden ging het in het begin vooral om order-to-cash processen en serviceprocessen. Maar met de intrede van SAP CRM ging het ook al snel over market-to-order processen en hoe die te integreren met de logistieke en financiële processen binnen SAP ERP’’. De consultants zijn dus gewend om over platformen heen te kijken en te processen integreren.

‘’Pak daarbij de consultants die zijn opgegroeid met Salesforce en de Cloud oplossing van haver tot gort kennen en je hebt een zeer krachtige combinatie!’’ begint Henk op stoom te komen. “Er zijn zeker andere partijen die groter zijn dan wij en ook al langer op de markt zijn dan wij dat zijn. Maar doordat SUPERP in haar 21-jarige bestaan nog steeds een platte organisatie is waar mensen elkaar kennen, makkelijk vinden en uitdagen, ontstaan er mooie kruisverbanden tussen de verschillende teams waardoor we gericht expertise kunnen inzetten bij klanten om hun specifieke integratie vraagstuk op te lossen.”

Waarom SxBlue?

SxBlue vindt zijn oorsprong uit een team discussie in 2017. Het was al duidelijk dat SAP zijn on-premise producten aan het afbouwen was en nieuwe Cloud specifieke oplossingen van SAP hun intrede deden. De kritische vraag was of die oplossingen konden concurreren met Salesforce.

‘’We gaan het niet alleen onderzoeken, we gaan het gewoon doen!’’ riep één van mijn collega’s.  ‘’Je had de verbaasde gezichten moeten zien’’ grinnikt Henk.

Vele Trailhead uurtjes verder en met Salesforce certificeringen door verschillende collega’s behaald, werd het belangrijk om door te pakken. Uiteindelijk wist men in een heuse Sales Pitch  directie en teamleiders te overtuigen van de noodzaak van Salesforce. Maar daarmee was SxBlue niet meteen een feit.

‘’We hebben een hele tijd onder de radar geopereerd’’ vertelt Anjo. ‘’Onze Salesforce geïnteresseerde consultants zaten al op Salesforce gerelateerde opdrachten en ook was een aantal Salesforce testers bij klanten gedetacheerd. Maar altijd onder de vlag van SUPERP. Niet omdat we niet geloven in het product Salesforce. Daarover bestaat geen twijfel. Maar we vonden het toch wel spannend om een SAP georiënteerd bedrijf als SUPERP te relateren aan Salesforce. Het blijven uiteindelijk toch wel concurrenten’’.

In februari 2017 is Mendix organisatie MxBlue opgericht. MxBlue is een dochteronderneming van SUPERP die zich richt op de ontwikkeling van innovatieve en onderscheidende oplossingen die goed zijn geïntegreerd met de bestaande SAP systemen en processen van onze klanten. Vanuit SUPERP is geïnvesteerd in het uitwerken van goede integratie tussen Mendix en SAP en is een team van ervaren SAP consultants opgeleid in het Mendix platform.

‘’Uiteindelijk heeft MxBlue het proces van SxBlue versoepeld’’ beaamd Anjo. Bundeling van expertise over platformen heen past goed bij het DNA van SUPERP. MxBlue opent niet alleen deuren ten behoeve van Mendix, maar ook die van SAP. Waar we vroeger kansloos waren ten opzichte van de gevestigde orde zien we nu dat we door het leveren van specialistische kennis nu zelf benaderd worden met klantvragen. Dit hebben we ook voor ogen met Salesforce. Maar door de Salesforce gerelateerde activiteiten onder te brengen in SxBlue blijft SUPERP als merk onverminderd verbonden aan SAP.

Salesforce, SAP en integratie

Er zijn veel organisaties die zich richten op de integratie tussen Salesforce en non-Salesforce applicaties. Sommigen bieden zogeheten plug-and-play oplossingen aan. Anderen bekijken het vanuit API gedreven architectuur. Neem daarbij de vervagende grenzen en de lage drempel om in Salesforce te stappen en je wordt als klant geconfronteerd met een grote diversiteit aan aanbieders, oplossingen en prijsindicaties. Daarin zal ook SxBlue haar weg moeten vinden.

Het onderscheidend vermogen zit hem in het feit dat onze consultants geen ‘’trucje’’ doen. “Het koppelen van applicaties is niet hetzelfde als het aansluiten van de allernieuwste Home Cinema set van één van onze klanten”, lacht Henk Arkesteijn met een arbeidsverleden bij Philips. Er is niet één handleiding of draaiboek die met het uitvoeren van een aantal stappen de knop omzetten en voilà, hier hebben jullie Salesforce, succes!

“Wat je bij onze klanten ziet is een diversiteit in hun behoefte. Sommige klanten hebben al een volledig uitgewerkte en complex price waterfall of producten structuur in SAP waar jarenlang aan is gewerkt. Die wil men niet van de een op andere dag overboord gooien.’’ vertelt Anjo. ‘’En waarom zouden ze ook’’ onderbreekt Henk. Ons doel is niet om Salesforce te verkopen maar om onze klant te ontzorgen. In zo’n situatie willen we de huidige SAP oplossing begrijpen en zorgen dat we die naadloos kunnen integreren met bijvoorbeeld de Salesforce Configure Price Quote (CPQ) module.

‘’Maar soms vragen klanten ons ook om de regie te nemen bij de integratie, uitgevoerd door een derde partij. Het blijft toch ingewikkelde materie op een gebied wat zich blijft door ontwikkelen. Niet elke klant heeft de kennis in huis om in te schatten of hun integratie partner de juiste oplossing tegen de juiste prijs aanbiedt.’’

Uiteindelijk willen we ernaartoe dat de klant een geïntegreerde oplossing heeft die iedereen snapt en wat makkelijk te onderhouden is. Zonder dat wij als consultancy partij blijven ‘hangen’. “Eigenlijk doen we ons best om ons misbaar te maken en de klant weer zo snel mogelijk te verlaten’’ zegt Henk

‘’Maar wel met het goede gevoel dat SxBlue ze veilig heeft achtergelaten en er beroep wordt gedaan op SxBlue, SUPERP of MxBlue bij nieuwe vraagstukken. Uiteindelijk blijven we een commercieel bedrijf’’ lacht Anjo. ‘’Maar vooral ook een leuk bedrijf, met beide voeten op de grond met oog voor onze klant’’ besluit Henk.

Meer weten over SxBlue? Neem contact op met Anjo Wolven of Henk Arkesteijn via LinkedIn. Of stuur een mailtje naar info@sxblue.nl.

SxBlue

Rijnzathe 8
3454 PV
De Meern

T: 030 30 39 400
E: info@sxblue.nl