Slimmer testen met Salesforce

Service based testing

Alle Salesforce gerelateerde activiteiten zijn ondergebracht bij SxBlue. We bieden daarnaast ook diensten aan op het gebied van testautomatisering en andere test expertise via onze partner SUPERP

Details

2022
SxBlue

Categorieen

Testing
Service based
Smart

Hieronder beschrijven we een voorbeeld van service based testen bij één van onze klanten, waarbij we hebben samengewerkt met onze collega’s van SUPERP. 

Het SUPERP testteam bestaat uit  35 testers en quality assurance engineers. We werken samen bij verschillende opdrachtgevers. 

 

Regressie testen op klant scenario’s

Klanten en key-users zien vaak testen als een noodzakelijk kwaad met soms veel en repetitief werk. Wij vinden dat je vooral slimmer moet werken en niet per se meer of langer! Dit doen we met behulp van ‘’service based testing’’. We hebben een framework gemaakt met behulp van SoapUI/ReadyAPI waarbij wij op service/integratie niveau een regressieset hebben gecreëerd. Dit zorgt er voor dat we geautomatiseerd na elke change en voor elke release kunnen testen op regressie.

Hoe werkt dit nou eigenlijk? We passen Salesforce standaard functionaliteit en techniek toe, waarbij je door gebruik te maken van services binnen Salesforce, verschillende onderdelen geautomatiseerd kunt testen. Met minimale effort kunnen we bij nieuwe functionaliteiten, maar ook  bij elke change die we maken, zien of er regressie heeft plaatsgevonden en dus vóórdat we nieuwe functionaliteit live zetten al zoveel mogelijk bugs eruit halen.

Binnen dit project hebben we verschillende typen Opportunities. Voor deze Opportunities gelden unieke validatieregels, flows en het is ook afhankelijk per type Opportunity of er een (sales) Order wordt aangemaakt. Bij de een namelijk wél, en bij de ander niet…

Door deze flows op service niveau geautomatiseerd te testen, kunnen wij in een paar minuten zien of zo’n 25-40 verschillende scenario’s nog goed werken, allemaal met hun eigen validatieregels en uitkomsten (wél of géén order bijvoorbeeld). Hier zouden we anders een halve, tot hele dag mee bezig zijn! Zoals gezegd, we werken vooral graag slimmer (en sneller).


Regressie testen over geïntegreerde systemen met ReadyAPI

De volgende fase is dat we gaan integreren met gekoppelde systemen, zoals SAP, waar we óók op basis van ‘’service based testing’’ geautomatiseerde scripts hebben.

Wij sturen opportunity informatie uit Salesforce door naar een datawarehouse in SAP. Tussen Salesforce en SAP vindt er integratie van systemen en mapping van velden en waardes  tussen de systemen plaats. Door de Salesforce output op dit proces te automatiseren, kunnen we zien of de informatie -technisch- goed is aangekomen in SAP. Door SAP mee te nemen in het ‘’service based testing’’, kunnen we in hetzelfde script ook zien of bijvoorbeeld de mapping nog goed staat. 

  • We ‘schieten’ een aantal services af in ReadyAPI, die creëren en updaten voor ons Opportunities;
  • Op basis van testdata die we heel simpel kunnen beheren;
  • We checken of de creates en updates goed zijn aangekomen in SAP;
  • We vragen in SAP informatie op over de eerder gecreëerde Opportunities en doen een check of de juiste informatie is opgeslagen in de juiste velden. 

Hiermee besparen we meer dan een dag werk, is de test véél minder foutgevoelig en kunnen we ook nog eens vaker testen. Slim én snel!

 

Auteur van deze blog

DIRK MOL

Salesforce specialist, SxBlue